Grus förenklar sporten

I mina ögon så kan gravelbikes var den företeelse som räddar landsvägsgrenen från att bli en dyrare och krånglig sport, följ med i resonemanget.

Det som är bra är att cyklister har varit med och skapat efterfrågan denna gång. Cyklister som i första hand vill cykla utan att tävla. Man behöver en lite mer komfort, upprätt sittställning och geometri för att kunna gå på tvåhjulsdrift (tvåhjulsställ på småländska) med go och säker känsla där landsvägsgeometrin understyr. Man vill ha en mindre ”rejsiga” dekaler med återhållsam färgskala som trenden ser ut fortfarande.

Marknaden – Cyklist och tillverkare, där cykeltillverkaren har musklerna att marknadsföra, även om socialamedier jämnat ut spelplanen lite och givit konsument möjlighet att se varandra. Marknaden lyckades förändrade MTB 26″ till 29″ och tillbaka till 27,5″ och Scott finns bara i 29″ 2018) ”utan” efterfrågan. De har för första gången hittat en gren (egentligen två; äventyrscykling och gravelbikes) för att sälja en cykeltyp till. Nu skulle de kunna släppa landsvägscyklarna och låta dem vara utan skivbromsar och tjocka hjulaxlar. Marknaden får skäl att fortsätta utveckla (läs: sälja) mer och skapa efterfrågan kring produkterna istället för företeelsen. Alla vinner.

Hoppas UCI ser samma sak och förbjuder skivbromsar på landsväg. Och inte heller kräver hela kakan och äta den utan inser att nu kan det finnas en standard med hjul (bromsyta) och (snabbkoppling) för landsvägscykel. För att skapa en billig sport. Grejerna skulle hålla och fungera för ungdomsklasserna i Cyclo-cross också. Där hamnade utslitna landsvägsgrejer förr och skapade möjligheter för cyklister att testa Cyclo-cross utan att behöva ny utrustning.

Kretsloppet är fullbordat.