Planering av Torsdagens Gruppträning på Zwift

Zwift är det som kom efter att alla skaffat sig en monark för att kunna träna med protokoll från 60-talet. Monark har alltid sett likadana ut. Alla i lumpen hade suttit på en sådan vid mönstringen, utom jag då, jag var nämligen lite sjuk när jag mönstrade 1993 och bad om att få slippa efter jag gjort stark insatts på knäböjen. Jag fick sedan en nia utan att trampa. Asterixen vid nian visade på ej uppmätt värde. 😊 kunde leva med det. Jag vann seniortävlingar i MTB på den tiden. Landsvägcykling visste jag inte vad det var.

Jag leder ett grupppass i Zwift på torsdagarna vid 18.30 egentligen skall passen vara så pass färdiga att det inte behövs ledare men jag tycker det är kvalitet och autentiskt att vara med och köra. Zwift ordnar så att alla kör passen på sin nivå. Bara man trampar på ungefär anvisade Watt så hänger man med i gruppen. Mitt passar faktiskt ett utav de första och vi var cirka 180st varje gång i början. Nu är det träningar var 15:e-30:e minut med mer eller mindre kända cyklister med uppbackning av egna företag och så.

Men ändå 80talet cyklister som kör mina pass. Och tanken med mina pass är att de skall ge central och lokal stimulans för Zwiftare som är både i och utanför sin säsong. Zwiftar man så kör man ofta tävlingar eller på andra sätt som man kör utmaningar. Därför kan det bli många minuter på hög ansträngningsnivå.

Cykel är en aerob tävlingssport så det är viktigt att kunna träna ofta och inte så djupt. Så mina pass ger alltid en grund. Och är ypperliga att skarva på en runda till efter. Eller om någon hunnit köra något innan.

Specialisering och formtoppning gör jag individuella program för cyklister.